Articles divulgatius

  • Ricard Guinó, el silenciós col·laborador de Renoir, «Serra d’Or», any XIV, núm. 158 (15 novembre 1972) pp. 31-32 (735-736).
  • Significació de Gaspar Camps, «Vida», núm. 1.085, (31 desembre 1974). pp. 5-9
  • Torres Garcia en el postmodernismo catalán, «Mundo Hispánico», núm. 326, (maig 1975). pp. 72-77 i 81.
  • La resurrección de M.K. Ciurlionis, «Destino» (6 a 12 maig 1976), pp. 40-41.
  • El Noucentismo plástico, «Artes Plásticas», (setembre-octubre 1976). pp. 51-67.
  • Las artes plásticas (1939-1960), «Destino» (20 a 26 gener 1977). pp. 98-101. Dins la sèrie Catalunya en la época franquista.
  • Sebastià Junyent, H. Anglada Camarasa, Pidelaserra, Emili Fontbona, dins l’apartat «Picasso i els artistes catalans», de Picasso. Barcelona. Catalunya, «L’Avenç», núm. extra (1981). pp. 48-50, 51-53 i 69-71.
  • Josep M.ª Gudiol i Ricart, tractadista d’art, «Ausa», núm. 114-115, (novembre 1985). pp. 459-460.
  • La reivindicació de l’arquitectura medieval pels paisatgistes romàntics. A «Ateneu» (Barcelona), núm. 5, (ler. trimestre 1986). pp. 13-18.
  • J. J. Tharrats, entre pintura i música, «Revista Musical Catalana», 2.’ època, núm. 20, (juny 1986). pp. 13 (825).
  • Visual Arts, «Catalan Review», North American Catalan Society, vol. 11, núm. 1 (juny 1987). p. 194-196.
  • Antoni Vila Arrufat, pintor muralista, «Quadern», núm. 59 (1987), pp. 932-934.
  • On the appraisal of contemporary art, «Catalonia Review», núm. 1 (desembre 1987). p. 124-133.
  • El cromo, un gènere genuí de les acaballes del segle XIX, «Serra d’Or» núm. 349 (desembre 1988), pp. 67-74 (915-922).
  • La pintura i l’escultura en el marc de l’Exposició. El preludi d’una etapa d’esplendor. A «Barcelona. Metrópolis mediterrània». Quadern Central 10. L’Exposició de 1888 i la Barcelona de fï de .segle. Barcelona, Ajuntament, 1988, pp. 122-128.
  • Daniel Ventura i Solé en el record, “Cultura” (Valls), Segona època, núm 486 (Juny 1989), p. 15.
  • L’escàs ressò a Catalunya de l’obra de Van Gogh, “Cultura” (Barcelona), núm. 14 (Juliol-Agost 1990), pàgs. 32-34.
  • El Modernisme a Europa, “Barcelona-Metrópolis Mediterrània”, núm. 16 (1990), pàgs. 70-73.
  • L’art català a l’època de Gaudí (en japonès), “Sansaisha” (Tokyo), núm. 518 (1990, 11), pàgs. 45-48.
  • Josep Amat, “Catalònia”, núm. 23 (March 1991), pàgs. 4-7.
  • Modernisme, “Barcelona Metròpolis Mediterrània”, núm 22 (1992), p. 114.
  • Joan Ainaud de Lasarte, historiador de l’art, “Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi” (Barcelona), X (1996), pp. 295-296.
  • Carlos Cid Priego (Madrid 1920 – Oviedo 1998), “Goya” (Madrid), 264 (V-VI 1998), pàg. 192
  • La Barcelona de Gaudí, “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 1 (Març 1999), pàgs. 40-51.
  • Salvador Moreno, “Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi”, vol. XIII (1999), pàgs. 365-367.
  • Domènech i Montaner, laltre geni de l’arquitectura modernista, “Revista de Catalunya”, núm. 147 (Gener 2000), pàgs. 3-4.
  • Patrimoni nacional, patrimoni regional, “Revista de Catalunya”, núm. 148 (Febrer 2000), pàgs. 71-85.
  • Josep Mompou, un fauvismo reflexivo, “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 28 (Juny 2001), pàgs. 94-98.
  • Anglada-Camarasa cosmopolita y solitario, “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 36 (Febrer 2002), pàgs. 14-18.
  • Gaudí. El modernismo universal, “Clio” (Barcelona), núm. 5 (Març 2002), pàgs. 46-50.
  • L’avantguardisme d’un tradicionalista, “Barcelona Metròpolis Mediterrània”, núm 58 (Gener-Abril 2002), pàgs. 42-46.
  • Pere Costa i Cases, “Tresors BC” [Pàgina web de la Biblioteca de Catalunya] www.gencat.net/bc/maig.htm (Maig 2002).
  • Anglada-Camarasa torna a Montserrat, “Serra d’Or” (Montserrat), núm. 510 (Juny 2002), pàgs. 42-44 [474-476].
  • Les edicions tabelAlàries. Block-books, “Tresors BC” [Pàgina web de la Biblioteca de Catalunya] www.gencat.net/bc/setembre.htm (Setembre 2002).
  • Una visió completa del Modernisme, “Serra d’Or” (Montserrat), núm. 518 (Febrer 2003), pàgs. 66-67 [147-148].
  • Pablo Picasso. Felicitació dany nou 1903, “Tresors BC” [Pàgina web de la Biblioteca de Catalunya] www.gencat.net/bc/maig03.htm (Maig 2003).
  • Programes del C. F. Junior, “Tresors BC” [Pàgina web de la Biblioteca de Catalunya] www.gencat.net/bc/juliol_agost03. htm (Juliol-Agost 2003).
  • Los Caprichos de Francisco de Goya. Proves destat, “Tresors BC” [Pàgina web de la Biblioteca de Catalunya] www.gencat.net/bc/octubre03.htm (Octubre 2003).
  • Escut de la Reial Junta de Comerç de Catalunya, litogràfia de Josep March (1815), “Tresors BC” [Pàgina web de la Biblioteca de Catalunya] www.gencat.net/bc/marc04.htm (Març 2004).
  • Un Dalí primerenc més o menys noucentista, “Serra d’Or” (Montserrat), núm. 532 (Abril 2004), pàgs. 32-37 [256-261].
  • 1929. Barcelona-Sevilla. Una nueva imagen de España, “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 63 (Mayo 2004), pàgs. 40-46.
  • Lempremta dels artistes estrangers, “El Temps d’Art” (València-Barcelona), núm. 15 (Setembre-Octubre 2004), pàgs. 20-23.
  • Una hermandad en busca de la pureza. Prerrafaelitas, “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 68 (Octubre 2004), pàgs. 50-55.
  • Art Nouveau. El estilo de la modernidad, “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 70 (Desembre 2004), pàgs. 80-84.
  • El llibre il·lustrat, “El Temps d’Art” (València-Barcelona), núm. 17 (Gener-Febrer 2005), pàgs. 20-23.
  • Arte español del siglo XIX ¡Se busca! [títol posat per la revista], “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 74 (Abril 2005), pàgs. 22-26.
  • La formació artística al llarg dels temps, “El Temps d’Art” (València-Barcelona), núm. 19 (Maig-Juny 2005), pàgs. 16-19.
  • Quan el cartell entrà en el domini de l’art, “Col.#” (Barcelona), núm 10 (Maig 2005), pàgs. 9-11.
  • Coleccionismo siglo XIX, “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 83 (Gener 2006), pàgs. 58-64.
  • Representacions artístiques en temps de la guerra del Francès, “El Temps d’Art” (València-Barcelona), núm. 25 (Maig-Juny 2006), pàgs. 22-24.
  • Sargent-Sorolla unidos por el éxito, “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 92 (Octubre 2006), pàgs. 18-28.
  • De El Greco a Picasso. La pintura de oro, “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 93 (Novembre 2006), pàgs. 26-38.
  • Retrobar Planas Dòria, “Reial Cercle Artístic. Butlletí” (Barcelona), època II, any VII, núm. 22 (Gener-Març 2007), pàgs. [4-5].
  • Carles Fontserè, un cartellista al servei de la causa republicana, “Barcelona Metròpolis Mediterrània”, núm. 69 (Primavera-Estiu 2007), pàgs. 80-83
  • El siglo XIX vuelve a ver la luz, “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 106 (Novembre 2007), pàgs. 26-38.
  • Sir John Everett Millais. Fuentes de emoción, “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 110 (Abril 2008), pàgs. 52-58.
  • Las colecciones reales. Arte coronado, “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 111 (Maig 2008), pàgs. 30-56.
  • Los orígenes de las sociedades españolas de atención al Patrimonio Cultural, “Amigos de los Museos” (Madrid), núm. Extraordinari (Juliol 2008), pàgs. 6-12.
  • Miquel Utrillo, escriptor d’art, “Serra d’Or” (Montserrat), núm. 592 (Abril 2009), pàgs. 71-75 [311-315].
  • Picasso prop del Pirineu, “Ex Libris Casa Bauró. Fulls de Bibliografia” (Andorra la Vella), núm. 12 (2009), pàgs. 23-26.
  • Virgen del Rosario 1488. Francesc Domènec, “Revista de la Fundación Juan March” (Madrid), 411 (Abril 2012), pàgs. 2-8.
  • Un espai romàntic i neoclàssic [Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi], “Cultura|s La Vanguardia” (Barcelona), núm. 568 (8 Maig 2013), pàgs. 22-23.
  • Folch i Torres, historiador de l’art, “Serra d’Or” (Montserrat), núm. 647 (Novembre 2013), pàgs. 26-31 [810-815].
  • Desideratum [sobre el trompe l’oeil de Pere Borrell del Caso], “Patek Philippe. La revista internacional” (Ginebra), vol. III, núm. 9 [2013], pàgs. 5-6.
  • El pintor [Josep Berga i Boix] i el seu temps, “Revista de Girona”, núm. 287 (Novembre-Desembre 2014), pàgs. 88-91.
  • Teresa Rovira. Una pinzellada, “Revista de Catalunya”, núm. extra 2014/2 (2014), pàgs. 139-142.
  • Santiago Rusiñol y Ramon Casas. Los hombres del Modernisme, “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 191 (Gener 2015), pàgs. 47-53.
  • Esencia modernista [la Casa Amatller], “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 197 (Juliol 2015), pàgs. 70-75.
  • Ramon Calsina, artista independent, “Serra d’Or” (Montserrat), núm. 672 (Desembre 2015), pàgs. 32-38 [865-870].
  • Josep Maria Xarrié i Rovira (1943-2013), “Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi” (Barcelona), vol. XXIX (2014 [2015]), pàgs. 233-234.
  • Leopoldo Gil Nebot, acadèmic, “Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi” (Barcelona), vol. XXIX (2015), pàgs. 233-234.
  • Modelo natural [sobre l’escultura. Títol posat per ells], «Descubrir el Arte» (Madrid) núm. 214 (Desembre 1916), pàgs. 40-43.
  • Antoni Pitxot (1934-2015) i Amèlia Riera a l’Acadèmia, “Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi” (Barcelona), vol. XXX (2016), pàgs. 205-206 i 215-216.
  • El Montmartre de Lautrec, Casas, Anglada y Picasso, «Descubrir el Arte» (Madrid) núm. 225 (Novembre 1917), pàgs. 37-42.
  • Ceret, meca d’artistes, “El Temps de les Arts” (València – Barcelona – Palma de Mallorca), (19 Juliol 2018). https://www.eltemps.cat/delesarts/4675/ceret-meca-dartistes
  • L’art a la Biblioteca de Catalunya, “El Temps de les Arts” (València – Barcelona – Palma de Mallorca), (30 Juliol 2018). https://www.eltemps.cat/delesarts/4729/lart-a-la-biblioteca-de-catalunya
  • López-Chávarri i alguns amics pintors Catalans, “El Temps de les Arts” (València-Barcelona-Palma) (22 agost 2018) https://www.eltemps.cat/delesarts/4881/lopez-chavarri-i-alguns-amics-pintors-catalans
  • Els estudis acadèmics de Belles Arts catalans són fills de València,  “El Temps de les Arts” (València-Barcelona-Palma) (4 setembre 2018) https://www.eltemps.cat/delesarts/4951/els-estudis-academics-de-belles-arts-catalans-son-fills-de-valencia
  • Concerts de piano i orquestra per al cinema,  “El Temps de les Arts” (València-Barcelona-Palma) (20 setembre 2018) https://www.eltemps.cat/delesarts/5078/concerts-de-piano-i-orquestra-per-al-cinema
  • La Sala Parés, galeria histórica, “Revista de Catalunya” (Barcelona) núm. 303 (Juliol-Setembre 2018), pp. ######.
  • Professors valencians a la Llotja de Barcelona,  “El Temps de les Arts” (València-Barcelona-Palma) (22 gener 2019) https://www.eltemps.cat/delesarts/6155/professors-valencians-a-la-llotja-de-barcelona
  • Ambigus pintors modernistes,  “El Temps de les Arts” (València-Barcelona-Palma) (4 febrer 2020) https://tempsarts.cat/ambigus-pintors-modernistes/
  • Retrats pictòrics per a films, “Mirador de les Arts” (Barcelona) (22 abril 2020) https://www.miradorarts.com/ca/retrats-pictorics-per-a-films/https://www.miradorarts.com/ca/retrats-pictorics-per-a-films/
  • Ithell Colquhoun, pintora surrealista no tan llunyana, “El Temps de les Arts” (València-Barcelona-Palma) (17 setembre 2020) https://tempsarts.cat/ithell-colquhoun-pintora-surrealista-no-tan-llunyana/
  • L’art del simbolisme català, ”Serra d’Or” (Montserrat), núm. 730 (octubre 2020), pàgs. 23-27 [519-523]. (Després reproduit a “Círculo del Liceo. Magazine” (Barcelona), nùm. 17 [2020], pp. 12-16).
  • L’art català al Meadows Museum de Dallas, “Revista de Catalunya” (Barcelona), núm. 311 (Juliol-Setembre 2020), pàgs. 115-129.
  • Nova York pintada per catalans, “Mirador de les Arts” (Barcelona) (13 novembre 2020) https://www.miradorarts.com/ca/nova-york-pintada-per-catalans/
  • Pintura per a una altra antologia – 1. Charles Ernest Cundall, al meu bloc (30 març 2021) http://francescfontbona.cat/pintures-per-a-una-altra-antologia-1/
  • Anglada-Camarasa, pintor impremeditat dels Països Catalans “El Temps de les Arts” (València-Barcelona-Palma) (5 juny 2021)  https://tempsarts.cat/arts-visuals/anglada-camarasa-pintor-impremeditat-dels-paisos-catalans/ 
  • El Museu s’enriqueix: Retrat de Bonaventura Bassegoda i Amigó, per Lluís Graner; Ingrés a la col·lecció acadèmica de l’escultura Bernat Metge, de Joan Piqué; Jaume Muxart (1922-2019);  i Josep Pla-Narbona (1928-2020), “Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi” (Barcelona), vol. XXXIV (2020), pàgs. 249-250, 251-252, 257-258 i 261-265.
  • Margaret Palmer, peça important en la internacionalització de l’art català“El Temps de les Arts” (València-Barcelona-Palma) (4 setembre 2021) https://tempsarts.cat/arts-visuals/margaret-palmer-peca-important-en-la-internacionalitzacio-de-lart-catala/ 
  • Hohenstein, `art nouveau´ al servicio de la lírica, “Ópera Actual” (Barcelona), núm. 250 (octubre 2021).
  • Pintures per a una altra antologia. 2- Evaristo Valle, al meu bloc (4 octubre 2021) http://francescfontbona.cat/pintures-per-a-una-altra-antologia-2-evaristo-valle/ 
  • Anglada-Camarasa el color com a eloqüència fastuosa, “Coup de fouet” (Barcelona), núm. 36 (2021), pàgs. 80-93  (en doble versió, catalana i anglesa).
  • Nota a Adeu Josep, “Serra d’Or” (Montserrat), núm. 750 (juny 2022), p. 52 (420).
  • Pintures per a una altra antologia. 3- Renato Guttuso, al meu bloc (19 agost 2022) https://francescfontbona.cat/inici/page/2/ 
  • Franco Alfano com a símptoma. Al meu bloc (23 octubre 2022) https://francescfontbona.cat/franco-alfano-com-a-simptoma/
  • Almodóvar. Al meu bloc (13 març 2023) https://francescfontbona.cat/almodovar/
  • Dies irae, de Dreyer. Al meu bloc (30 març 2023) https://francescfontbona.cat/dies-irae-de-dreyer/ 
  • El cinema espanyol de la postguerra. Apunt de “Nada” d’Edgar Neville (1947). Al meu bloc (2 maig 2023)  https://francescfontbona.cat/el-cinema-espanyol-de-la-postguerra-apunt-de-nada-dedgar-neville-1947/
  • Pintures per a una altra antologia. 4- Charles Milcendeau, al meu bloc (17 novembre 2023) https://francescfontbona.cat/pintures-per-a-una-altra-antologia-4/ 
  • Pintures per a una altra antologia. 5- Charles Hoffbauer, al meu bloc (10 desembre 2023) https://francescfontbona.cat/pintures-per-a-una-altra-antologia-5/ 
  •