Pròlegs

  • Estudi preliminar. L’obra artigràfïca de Rafael Benet (signat conjuntament amb Francesc MIRALLES). A Joaquim Vayreda de Rafael BENET, Bar­celona, 1922 (reedició de 1975), pp. IX-XXI.
  • La Catalunya pintoresca de Xavier Nogués. Proleg encartat a l’edició facsímil de La Catalunya Pintoresca de Xavier Nogués i Francesc Pujols, Barcelona: José J. de Olañeta, 1979.
  • Pròleg a Viatge a París, de R. CASAS, S. RUSIÑOL i M. UTRILLO, Barcelona: Edicions La Magrana, 1980. (Nova edició corregida, La magrana, Barcelona 2007, pàgs. 9-18).
  • Almanach dels Noucentistes, pròleg a la nova edició, Barcelona: José J. de OLAÑETA, 1980, pp. V-XII.
  • Pròleg al llibre de Manuel GARCÍA-MARTÍN, Estatuària pública de Barcelona I, Catalana de Gas i Electricitat S.A., Barcelona, 1984, pp. 9-15.
  • Pròleg a Ignasi Mundó, de Josep Maria CADENA, Barcelona: Ediciones Mayo, S.A., 1989, pp. 7 (en català) i 33 en (castellà).
  • Pròleg a Història anecdòtica del Cau Ferrat, de Miquel UTRILLO, Grup d’Estudis Sitgetans, Sitges 1989, pp. 9-13.
  • Pròleg a Enrique GARCÍA HERRAIZ i Carmina BORBONET: Ismael Smith, gravador, Barcelona-Madrid: Biblioteca de Catalunya- Calcografía Nacional, 1989, pàgs. 7-8. Signat amb Juan CARRETE.
  • Pròleg a Pilar VÉLEZ: El llibre com a obra d’art a la Catalunya vuitcentista (1850-1910), Barcelona: Biblioteca de Catalunya, 1989 [1990], pàgs. 13-15.
  • Pròleg a Jordi A. CARBONELL i PALLARÈS: Francesc Gimeno, Barcelona: Diccionari Ràfols, 1990, pàgs. 9-10.
  • Pròleg a Rosa Mª SUBIRANA i REBULL: Pasqual Pere Moles i Corones. València 1741 Barcelona 1797, Barcelona: Biblioteca de Catalunya, 1990, pàgs. 11-12.
  • Prefaci a Rafael MANZANO: Pere Ysern Alié 1875-1946,  Barcelona: Edicions Catalanes S.A., 1990, pàgs. 10-11.
  • Mots introductoris a Isabel COLL: Rusiñol, Museu de Vilafranca, 1990, pàgs. [5-6].
  • Ramon Sanvisens cara a cara amb sí mateix. Pròleg a Jordi GONZÁLEZ LLÀCER: El pintor davant l’espill. Els autoretrats de Ramon Sanvisens, Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura 1990, pàgs. 9-10.
  • Pròleg a Rosa Maria SUBIRANA REBULL: Els orígens de la litografia a Catalunya. Barcelona: Biblioteca de Catalunya, 1991, pàgs. 11-12.
  • Ante unos grabados de Framis de Mena. Pròleg a la carpeta Grabados originales de Framis de Mena 1900-1962. Volumen II -Paisaje, Barcelona 1991.
  • Pròleg a Imma SOCIAS BATET: Les Marques de Fàbrica de Manresa. Xilografies dels segles XVIII i XIX, Centre d’Estudis del Bages, Manresa 1991, pàgs. 4-5.
  • Pròleg a Raquel PEREDA: Joaquín Torres-Garcia. Fundación Banco de Boston, Montevideo 1991, pàgs. VI-VIII.
  • Pròleg a Joan IRIARTE: Subirachs a la Sagrada Família. Enciclopèdia Catalana, Barcelona 1991, pàgs. 5-8 i (en anglès) 9-12.
  • Pròleg a Sebastià RUSCALLEDA i GALLART: Sorolla a Santa Cristina. Obreria de Santa Cristina, Lloret de Mar 1993, pàgs. 11-13.
  • Pròleg al llibre sobre Joan Ferrer i Miró, a [Anna FERRER i IÑARRETA:] Joan Ferrer i Miró (1850-1931), Biblioteca Museu Víctor Balaguer, Vilanova i la Geltrú 1997, pàgs. 3-10.
  • Pròleg a Montserrat CASTILLO: Grans il·lustradors catalans del llibre per a infants (1905-1939), Barcelona: Barcanova- Biblioteca de Catalunya, 1997, pàgs. 7-8.
  • Pròleg a Víctor FERNÁNDEZ: Joan Abelló. De pinceles y moais, Barcelona: Editorial Mediterrània 1997, pàgs. 9-13.
  • Proleg a Jordi GONZÀLEZ LLÀCER: Josep Amat dins la col·lecció de Carmen Thyssen-Bornemisza, Girona-Sabadell: Editorial Ausa 1998, pàgs. 11-12.
  • Presentació a Pilar VÉLEZ: J.Fín (1916-1969). Gravats, Biblioteca de Catalunya, Barcelona 1998, pàgs. 9-10.
  • Presentació a Carlos CID: La vida y la obra del escultor neoclásico catalán Damià Campeny i Estrany, Biblioteca de Catalunya-Caixa Laietana, Barcelona 1998, pàgs. 13-15.
  • Proemi a Ricard CAMPRODON: Les Nadales den Sanvisens, edició de l’autor, Sant Just Desvern 1998, p. [7-8].
  • Proemi a Ricard CAMPRODON: Les Nadales den Sanvisens, Ediciones Savir, Barcelona 1998, p. 5. (Edició popular de l’anterior)
  • Pròleg a Andrea PASCUAL: Pere Borrell del Caso (Puigcerdà 1835 –  Barcelona 1910) Lobra artística d’un mestre de pintors, Barcelona: Editorial Mediterrània 1999, pàgs. 13-20.
  • Pròleg a Emili Fontbona 1879-1938 Escultor, Museu Frederic Marès, Barcelona 1999, pàgs. 13-16.
  • Pròleg a Ricard CAMPRODON: Llibre de lassossec, Sant Just Desvern 1999-2000, [pàgs.9-10]
  • Mots per començar. Pròleg a Jordi GONZÁLEZ LLÀCER: Elena González Llàcer. Galeria de retrats i autoretrats, Blau, Vermell i Groc, Barcelona 2000, pàgs. 9-10. (I la versió en castellà, pàgs. 11-12).
  • Art nou a lInstitut. Introducció al catàleg Fons dart de l’Institut d’Estudis Catalans (1995-2001) (texts de Lluïsa SALA i TUBERT), Institut d’Estudis Catalans, Barcelona 2001, pàgs. 9-10.
  • Presentació a Immaculada SOCIAS BATET: Els impressors Jolis-Pla i la cultura gràfica catalana en els segles XVII i XVIII, Curial Edicions Catalanes-Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 2001, pàgs. 5-6.
  • Pròleg a Masriera 2003, Bagués-Masriera S.A., Barcelona 2002, pàgs. 5-7.
  • Pròleg a Jordi À. CARBONELL i PALLARÈS: Joaquim Vancells, Caixaterrassa/Lunwerg, Barcelona 2002, pàgs. 13-29.
  • Pròleg a Isabel COLL: Fèlix Mestres i Borrell, pintor (1872-1933), Museu de Terrassa 2002, pàg. 9.
  • Pròleg al catàleg de l’exposició Del modernisme a les avantguardes. Dibuixos de la col·lecció de la Fundació Francisco Godia. Fundació “la Caixa”, Barcelona 2003, pàgs. 12-15.
  • Pròleg a Francesc MIRALLES i Charo SANJUÁN: Anglada-Camarasa y Argentina, Ausa, Sabadell 2003, pàgs. 7-9.
  • Nota prèvia a La neoxilografia catalana, Associació de Bibliòfils de Barcelona, Barcelona 2004, pàg. 5.
  • Pròleg a Elena de ORTUETA HILBERATH: De lerudit al turista. Inici de la projecció del patrimoni artístic i cultural de Tarragona [1834-1933], Publicacions del Cercle d’Estudis Històrics i Socials Guillem Oliver del Camp de Tarragona, Tarragona 2004, pàgs. 11-13.
  • Pròleg a Miquel Vilà pintures 1959-2003. Catalogue raisonné. Volum I, Ionec, Barcelona 2003, pàgs. XI-XIV (i en castellà i en anglés, pàgs. 276-282)
  • Pròleg a El pensament de Gaudí. Compilació de textos i comentaris per Isidre PUIG-BOADA, Dux, Barcelona 2004, pàgs. 7-8.
  • Pròleg a Juan Carlos BEJARANO, Irene GRAS & Maria OJUEL: Ros i Güell el pintor que empaitava núvols, Museu  Badalona, 2004, pàgs. 9-11.
  • Pròleg a Aitor QUINEY, Hermenegildo Miralles. Arts gràfiques i enquadernació, Biblioteca de Catalunya, Barcelona 2005, pàgs. 13-14.
  • Pròleg a Mateu AVELLANEDA, La meva col·lecció Apel·les Mestres, Biblioteca de Catalunya, Barcelona 2005, pàgs. 5-7.
  • Exposició Josep M. Madorell, a Montserrat CASTILLO, Madorell, la col·lecció de la BC, Biblioteca de Catalunya, Barcelona 2006, pàgs. 9-10.
  • Pròleg a Maria Isabel MARÍN SILVESTRE, Cercle Artístic de Barcelona 1881-2006. Primera aproximació a 125 anys d’història, Reial Cercle Artístic, Barcelona 2006, pàgs. 7-9.
  • Pròleg a M. CRUSAFONT i SABATER, Medalles commemoratives dels Països Catalans i de la Corona Catalano-Aragonesa (s. XV-XX), Societat Catalana d’Estudis Numismàtics-Institut d’Estudis Catalans, Barcelona 2006, pàgs. 9-15.
  • Pròleg a Josep Mª QUINTANA, Gomà. Un pintor català, Ormoprint, Barcelona 2006 [escrit el 1994], pàgs. 4-5.
  • Pròleg a Immaculada SOCIAS BATET: Catàleg del Fons Abadal, Biblioteca de Catalunya, Barcelona 2006, pàgs. 7-8.
  • Paraules com a pròleg a Arrels. Art del segle XIX a les comarques gironines, Diputació de Girona, Girona [2007], pàgs. 12-13.
  • A modo de brevísima presentación, a Arlequín edición facsímil 1903, Fundación Picasso, Málaga 2007, [pàgs.1-2].
  • Lluís Rigalt, el pintor d’una època. Al catàleg de l’exposició Lluís Rigalt i Farriols (1814-1894). Catàleg dels fons del Museu Municipal Vicenç Ros i L’Enrajolada Casa Museu Santacana, i la Col·lecció Bultó, Ajuntament de Martorell, 2007, pàgs. 6-7.
  • Pròleg a Josep Maria CADENA: Conxita Oliver, Art as the essence of a long life, Taxart-sleuwen Bentz, Barcelona 2007, pàgs. 7-12 (incloent versions anglesa, catalana i castellana).
  • El canon de los cien, a Las 100 mejores obras de todos los tiempos comentadas por 100 artistas contemporáneos, Descubrir el Arte, Madrid 2007, pàgs. 6-9.
  • Pròleg a Maria Carme ILLA: Catàleg raonat dels ex-libris catalans de la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona, Reial Acadèmia de Bones Lletres, Barcelona 2007, vol. I, pàgs. IX-XVII.
  • Pròleg a Immaculada SOCIAS BATET: Els Abadal, un llinatge de gravadors, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 2007, pàgs. 5-7.
  • Introducción a Isabel ARTIGAS: Antoni Gaudí.Obra completa 1852-1926, Evergreen-Taschen GmbH, Köln-Barcelona 2007, tom I, pàgs. 8-9 (en italià 10-11 i en portuguès 12-13).
  • Pròleg a Immaculada SOCIAS BATET: Catàleg del Fons Abadal, Biblioteca de Catalunya, Barcelona 2006, pàgs. 7-8.
  • Introducció a Lluïsa SALA i TUBERT: Xilografies Rosa Riera, Biblioteca de Catalunya, Barcelona 2007, pàgs. XI-XIII.
  • Pròleg a Miquela FORTEZA OLIVER: La col·lecció de xilografies de la impremta Guasp, Consell de Mallorca / Lunwerg editores, Barcelona 2007, pàgs. 11-12.
  • Pròleg a Montserrat CASTILLO: Mercè Llimona, Biblioteca de Catalunya 2007, pàgs. 9-10.
  • Anglada-Camarasa, un pintor català al món. A Grans genis de l’art a Catalunya. Anglada-Camarasa, Ciro Ediciones (per “La Vanguardia”), 2008, pàgs. 7-10.
  • El món de l’escultura de Casamor. A Anton Casamor. La obra de un gran artista, Fundació Casamor, Navata 2008, pàgs. 39-41 (traducció castellana pàgs. 33-38).
  • Breu Introducció a Damià Torrents. A Damià Torrents 1883-1965. Memòria d’un escultor, Biblioteca Museu Victor Balaguer, Vilanova i la Geltrú 2008, pàgs. 21-23.
  • Pròleg a Miquel-Àngel CODES LUNA: Ricardo Urgell. El pintor invisible, Museu Diocesà de  Barcelona, 2008, pàgs. 15-21 (en castellà, pàgs. 225-227, i en anglès, pàgs. 268-270.
  • La segona vida del doctor Camprodon. A Ricard CAMPRODON: Viatge a la Xina, Can Gazulla, Sant Just Desvern 2007 [2008], pàgs. s/n.
  • Pròleg a Marc ROMEU: Ricard Marlet i Saret (…) Escultura, pintura, dibuix, gravat, Gràfiques  Barberà [Barcelona] 2008, pàgs. 8-10.
  • Pròleg i addenda a Sebastià RUSCALLEDA i GALLART: Sorolla a Santa Cristina. Obreria de Santa Cristina, Lloret de Mar 2009 (2ª edició), pàgs. 15-17.
  • La peripècia d’un monument cartogràfic. A Ramon J. PUJADES i BATALLER: La carta de Gabriel de Vallseca del 1439, Lumenartis, Barcelona 2009, pàgs. 9-11.
  • Pròleg Joan Brull, pintor d’ideals eteris. A Joan Brull, Fundació Caixa Girona, Girona 2009, pàgs. 7-9. (Text en castellà, pàgs. 69-70)
  • Atenció a Lluís Rigalt. A Lluís Rigalt i Farriols 1814-1894, dibuixos, Palau Antiguitats, Barcelona 2009, pàgs. [5-6].
  • Pedragosa: el grafisme a la Biblioteca de Catalunya. A Joan Pedragosa obra gràfica, Biblioteca de Catalunya, Barcelona 2010, pàg. 5-7.
  • Pròleg. A Atles paisatgístic de les terres de Girona, Diputació de Girona 2010, pàgs. 12-15.
  • Proemio. A Immaculada SOCIAS BATET: La correspondencia entre Isidre Bonsoms Sicart y Archer Milton Huntington: el coleccoionismo de libros antiguos y objetos de arte, Reial Acadèmia de Bones Lletres & Associació de Bibliòfils de Barcelona, Barcelona 2010, pàgs. 13-14.
  • Carme Balmas en el seu context, de Begoña SÁNCHEZ VILLAGRASA, Viena Art, Barcelona 1911, pàgs. 10-15). (en castellà pàgs. 188-189, en anglès pàgs. 212-213).
  • Pròleg a Joaquim PLA i DALMAU: Estampes de Girona, Ajuntament de Girona, 2012, pàgs. 9-17.
  • Pròleg a Xavier CASTANYER i ANGELET: Josep Aragay, artista i teòric del Noucentisme, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2012, pàgs. 5-6.
  • Pròleg al catàleg del Museu del Modernisme Català, Barcelona 2013, pàg. 6, i traduccions (sic) pàgs. 7-9.
  • Josep Segú. The urban realist landscape in Barcelona, a Josep Segú. Barcelona &…, Sala Parés, Barcelona 2013, pàgs. 5-6 (català pàgs. 59-60).
  • Prefaci a Francesc FONTBONA VÁZQUEZ: Temps de guerra. Memòries d’un metge a la Guerra Civil, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 2013, pàgs. 9-15.
  • Pròleg a Sant Jordi a Barcelona, de Consol Bancells i Narcís Sayrach, Ajuntament de Barcelona, 2014, pàgs. 9-17 (en català, anglès i castellà).
  • La “neoxilografia”, a XXXV Congrés Internacional d’Exlibristes Catalunya, 2014 La Pineda, Vilaseca. La xilografia i els ex-libris, Associació Catalana d’Ex-ibristes, Tarragona 2014, pàgs. 3-7 (8-9 en castellà i 10-11 en anglès).
  • Introducció a Consol BANCELLS i MAÑES: Joies del Modernisme català. Espais interiors, Ajuntament de Barcelona – Enciclopèdia Catalana, Barcelona 2014, pàgs. 11-17.
  • Pròleg a Maria Isabel MARÍN SILVESTRE: Josep Duñach. L’escultor i el seu temps, Museu Europeu d’Art Modern, Barcelona 2014, pàgs. 9-10.
  • Pròleg a Natàlia ESQUINAS GIMÉNEZ: Una passejada per l’obra de Josep Llimona, 150 anys, Museu Europeu d’Art Modern, Barcelona 2014, pàgs. 15-16.
  • Pròleg a M. del Carme DIVÍ LÓPEZ: Urbici Soler i Manonelles. Un escultor internacional amb orígens a la Segarra (1890-1953), Ajuntament d’Estaràs, 2014, pàgs. 9-12.
  • Pròleg a Immaculada SOCIAS BATET & Esther ALSINA GALOFRÉ: El fons documental d’Antoni Ollé Pinell (Barcelona 1997-1981) a l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya / Consell Comarcal Baix Penedès, El Vendrell 2015, pàgs. 7-9.
  • Pròleg a María VILLALONGA CABEZA DE VACA: Anglada-Camarasa. Desde el Simbolismo a la Abstración, Iberoamericana · Vervuert, Madrid-Frankfurt am Main 2015, pàgs. I-IV.
  • Pròleg a Guillem TARRAGÓ: L’obra de Josep de Manjarrés. Teoria i historiografia de l’art, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 2016, pàgs. 5-8.
  • Pròleg a Aleix CATASÚS & Bernat PUIGDOLLERS: El Noucentisme a Barcelona, Àmbit /Ajuntament de Barcelona, 2016, pàgs. 7-9.
  • Pròleg a Manel VILAR i BAYÓ: Lluís Plandiura. El gran col·leccionista, Edicions de La Garriga Secreta, La Garriga 2017, pàgs. 13-17.
  • Prefaci als gravats de Teresa Llàcer, a Teresa LLÀCER: Dibuix i obra gràfica sobre paper, Impremta M4, Barcelona 2017, pàgs. 5-6. (i segona edició, Barcelona 2019, pp. 5-6)
  • Alfred Figueras i el món, a Maria Assumpta SALA i ESQUIUS: 120 aniversari Alfred Figueras, Ajuntament de Sant Fruitós de Bages, 2018, pp. 17-20.
  • Introducció. La recuperació d’una figura genuïna, a Manuel Sayrach 1886-1937. Arquitectura i Modernisme a Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 2018, pp. 11-21.
  • Pròleg a Manuel Masnou Puig, Montse Fernández-Esparrach i Raquel Castellà i Perarnau: Puig Genís 1868-1957. Mestre del realisme Romantic, Fundació Puig Genís, [Vic] 2019, pp. 19-23. (Hi ha també volum en versió castellana).
  • El profit d’un col·leccionista, a Antoni GELONCH Mirar Rembrandt. Els gravats mitològics del geni holandès, Àmbit, Barcelona 2019, pp. 11-13.
  • Benvolgut col·leccionista, a Col·lecció AM 2019, textos de Joan Anton Maragall Garriga i Noelia Silvestre Cobo, Impressió Nova Era, Barcelona 2019, p. [6] i p. [7] (en anglès).
  • Preàmbul, a Fita abstracte, Fundació Fita, Girona 2019 [2020], pp. IX-X.
  • Pròleg a Esther ALSINA GALOFRÉ: La Societat Artística i Literària de Catalunya, 1897-1935, Memoria Artium, UAB…, Bellaterra… 2021, ps. 11-12.
  • Prefaci als gravats de Teresa Llàcer (nova versió), a Teresa LLÀCER: 50 anys de nadales, amb poemes de Jordi González Llàcer, edició de bibliòfol de Ricard Camprodon, Sant Just Desvern 2021, p. s/n ( i edició normal, Impremta M4, [Barcelona] 2021, pàgs. 5-6).
  • Pròleg a Esther ALSINA GALOFRÉ: Dionís Baixeras 1862-1943. Un pintor entre el Maresme i els Pirineus,  Fundació Iluro, Mataró 2021, pàgs. 9-12.
  • Pròleg a Josep Lluís ALBAJAR & Mercè ALONSO, El gravat a Torredembarra (1949-2004), Memòries de la Torre, 2021, pàgs. 9-10.   
  • Pròleg a Maria PLANELLAS: Les bullangues se comencen el dillons. Vida, obra i viatges d’Apeles Mestres, Trípode, Barcelona 2021, pàgs. 9-16.
  • Pròleg a Adolf Mas els ulls de Barcelona, Col·lecció Arxius Fotogràfics. Fundación MAPFRE, Madrid 2021, p. 7. 
  • Pròleg a GREHVAT.0  Ovidi COBACHO CLOSA,  Grup 13. amistat, vocació, tradició, Llibres Parcir, Manresa 2023, pàgs. 6-8.
  • Pròleg: Francesc Galofre Oller i el reconeixement dels artistes desplaçats. al llibre Sebastià SÁNCHEZ SAULEDA, Francesc Galofre Oller. Més enllà del Bòria avall, Institut d’Estudis Vallencs, Valls 2023. pàgs,. 11- 14.