Recensions i Crítiques de Llibres
  • (A part de nombroses recensions a «Indice Histórico Español» de Barcelona, des del 1970, núm. 59).
  • Picasso el nacimiento de un genio de Juan Eduardo CIRLOT. Barcelona: Gustavo Gili, 1972. A «Destino», 24 febrer 1973, p. 36.
  • El pintor Francisco Miralles de Rafael Santos Torroella. Barcelona, Editorial RM, 1974. A «Destino», 8 febrer 1975, p . 35 (signat T.M.G.F.D.).
  • El «Goya» de Pierre Gassier y Juliet Wilson, «Destino», 1 març 1975, p. 33. Obra: Pierre GASSIER et Juliet WILSON, Vie et oeuvre de Francisco de Goya. Paris: Office du Livre. Editions Vilo, 1970.
  • El «Mir» de Enric Jardi, «Batik», núm. 18, octubre 1975, pp. 61-63. Obra: Enric JARDÍ. J. Mir. Barcelona, Poligrafa, 1975. (Biblioteca de Arte Hispánico).
  • Estructura y sentido del Novecentismo español, de Guillermo DIAZ-PLA]A. Madrid: Alianza Editorial, 1975. (Alianza Universidad, 129). A «Estudios Pro Arte», núm. 4, octubre-desembre 1975, p. 84.
  • La pintura del siglo XX, de J. CORREDOR-MATHEOS y D. GIRALT-MIRACLE, Barcelona: Salvat, 1975 (Biblioteca Salvat de Grandes Temas). A «Estudios Pro Arte», núm. 4, octubre-desembre 1975, p. 84.
  • Historia de la crítica de arte en España, de Juan Antonio GAYA NUÑO. Madrid: Ibérico Europea de Ediciones, 1975. A «Estudios Pro Arte», núm. 5, gener-març 1976, pp. 89.
  • El moble català al monestir de Pedralbes, d'Assumpta ESCUDERO i Josep MAINAR, Barcelona: Ajuntament de Barcelona, Museu d'Art de Catalunya, 1976 (Sadagcolor). A «Estudios Pro Arte», núm. 5, gener-març 1976, p. 90.
  • Sempere, de Josep MELIÁ. Barcelona: Poligrafa, 1976. A «Estudios Pro Arte», núm. 6, abril-juny 1976, pp. 93-94.
  • Marca-Relli de Daniel GIRALT-MIRACLE. Barcelona: Polígrafa, 1976. A «Estudios Pro Arte» núm. 6, abril-juny 1976, pp. 93-94.
  • Una visió nordamericana del Modernisme, «Avui», 16 maig 1976, p. 23. Obra: Joseph Phillip CERVERA. Modernismo: The catalan Renaissance of the arts. New York: Garland Publishing, 1976.
  • El Arte Moderno, de Giulio Carlo ARGAN, Valencia: Fernando Torres, 1975. A «Estudios Pro Arte», núm. 7/8, juliol-desembre 1976, p. 132.
  • Pintura catalana en el «Castell de La Geltrú», de Jaume SOCIAS PALAU, Barcelona: Editorial Selecta, 1977. A «Estudios Pro Arte», núm. 7/8, juliol-desembre 1976, p. 133.
  • Les arts gràfiques de l'època modernista a Barcelona, d'Eliseu TRENC BALLESTER, Barcelona: Gremi d'Indústries Gràfiques, 1977. A «Estudios Pro Arte», núm. 9, gener-març 1977, p. 106 (signat F.F.).
  • Notes sobre «Art i Capitalisme» de Josep Meliá, «Serra d'Or» , núm. 215, 15 agost 1977, pp. 47-48. Obra: Josep MELIÁ. Art i Capitalisme. Barcelo­na: Edicions 62, 1976.
  • Els Quatre Gats and modernista painting in Catalunya in the 1980's, de Marilyn Mc CULLY, Yale: Xerox University Microfilm, 1975. A «Estudios Pro Arte», núm. 12, octubre-desembre 1977, pp. 108-109.
  • Old engravings from the russo-turkish war 1877-1878, which won Bulgaria's freedom de Ángel BUDEV, Sofia: Sofia Press, 1978. A «Estudios Pro Arte», núm. 12, octubre-desembre 1977, p. 109.
  • Josep y Joan Llimona. Vida y obra, de Josep Manuel INFIESTA [et. alt.] Barcelona: Nuevo Arte Thor, 1977. A «Estudios Pro Arte», núm. 12, octu­bre-desembre 1977, p. 110.
  • Les cartes de Pisarro al seu fill Lucien, «Avui», 6 gener 1980, p. 24. Obra: Camille PISARRO. Cartas a Lucien. Recopilación, prólogo y notas de John REWALD. Barcelona: Muchnik Editores, 1978.
  • A l'entorn d'un llibre sobre C.D. Friedrich, «Avui», 10 agost 1980, p. 19. Obra: Jens Christian JENSEN. Caspar David Friedrich. Vida y Obra. Barcelona: Blume, 1980 (Libros de Arte de Bolsillo).
  • «L'epistolari del Cau Ferrat», «Avui», 19 setembre 1982, p. 25. Obra: L'epistolari del Cau Ferrat: 1889-1930. Presentació i notes de Vinyet PANYELLA; pròleg de Ramon PLANES. Sitges: Grup d'Estudis Sitgctans, 1981.
  • Ignacio Zuloaga (1870-1945) et la France, de Mayi MILHOU, Saint Loubes, Graphilux, 1981. A «Goya»,  núm. 180, maig-juny 1984,  p. 376.
  • The designs and drawing of Antoni Gaudí, de George R. COLLINS and Joan BASSEGODA NONELL, Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1983. A «Goya», núm. 181-182, juliol-octubre 1984,  pp. 127-128.
  • Catàleg monumental de l'Arquebisbat de Barcelona, de Josep Maria MARTÍ BONET [et alt.], Barcelona: Arxiu Diocesà, 1981, v. I: Vallès Occidental. A «Butlletí de la Biblioteca de Catalunya»,  vol. IX (1981),  Barcelona, 1985,  pp. 86-88.
  • L'Època del Renaixement. Segle XVI, de Joaquim GARRIGA amb la col·laboració de Marià CARBONELL. Història de l'art Català, vol. IV, Barcelona: Edicions 62, 1986. A «Revista de Catalunya», nova epoca, núm. 1, octubre 1986,  pp. 175-176.
  • El catàleg de pintura del Museu d'Art Modern. A «Revista de Catalunya», núm. 12, octubre 1987, pp. 135-137.
  • Catàleg de pintura segles XIX i XX. Fons del Museu d'Art Modern. A «De Museus», núm. 1 (ler. semestre 1988), p. 20.
  • Visió insòlita del costumisme, «Revista de Catalunya», núm. 21, juliol­agost 1988, pp. 111-112. Obra: El Tribunal de las Aguas. Ferrándiz ante la modernidad, de Carmen GRACIA. València: Institució Alfons el Magnànim/Institució Valenciana d'Estudis i Investigació, 1986. (Col lecció Politècnica, 28).
  • Ressenya a "Anuari Verdaguer 1990", Eumo Editorial-Ajuntament de Barcelona [Octubre 1991], p. 254-256. Obra: Juan José LAHUERTA: Verdaguer, Gaudí i la producció simbòlica d'una burgesia catalana, a Juan José LAHUERTA (ed.): Gaudí i el seu temps, Institut d'Humanitats -Barcanova, Barcelona 1990, pp. 101-102.
  • L'Impressionisme al món. Notes a l'entorn d'un llibre, "Revista de Catalunya", núm. 56, Octubre 1991, pàgs. 121-124. Obra: World Impressionism: The International Movement. 1860-1920, a cura de Norma BROUDE. New York: Harry N. Abrams, 1990.
  • Una visión pragmática, "El Observador", (21 Novembre 1991), p. VII. Obra: AUTORES VARIOS. Catalunya a l'època de Carles III. Barcelona: Generalitat de Catalunya, 1991.
  • La teoría por el conocimiento, "La Vanguardia", n1 39685 (29 Maig 1992), p. Libros 5. Obra: Francesc MIRALLES. Durancamps. Sabadell: Ausa, 1992.
  • La Barcelona de Robert Hughes, "Avui", núm. 5327 (27 Agost 1992), p. 11. Obra: Robert HUGHES. Barcelona. Barcelona: Anagrama, 1992.
  • El "Rusiñol" de Josep de C.Laplana i el problema de les monografies d'art, "Serra d'Or" (Montserrat), núm. 431 (Novembre 1995), pàgs. 45-46 [813-814].
  • SUBIRACHS I BURGAYA, Judit: L'escultura del segle XIX a Catalunya. Del Romanticisme al realisme. Publicacions de l'Abadia de Montserrat, Barcelona : 1994, 394 pàg. + 48 làm. "El Contemporani" (Barcelona), núm. 6/7 (Maig-Desembre 1995), pàgs. 76-77.
  • La "Sociologia de l'art" de Vicenç Furió, "Serra d'Or" (Montserrat), núm. 439-440 (Juliol-Agost 1996), pàgs. 105-106 [617-618].
  • GUDIOL COROMINAS, Eulàlia: Josep Gudiol Ricart. Patronat d'Estudis Osonencs [Vic], 1997, 181 pàgs. il·lustrades. "Ausa" (Vic), XVII, núm. 139 (1997), pàgs. 442-443.
  • Jaume VIDAL OLIVERAS: Santiago Segura (1879-1918). Una història de promoció cultural. Museu d'Art de Sabadell, 1999, 125 p.; il. Fot. "Arraona" (Sabadell), núm. 22 (Hivern 1999), pàgs. 111-112.
  • Les "memòries" de Josep Puig i Cadafalch.  "Serra d'Or" (Montserrat), núm. 538 (Octubre 2004), pàgs. 72-73 [760-761].
  • Jordi A. Carbonell. Orientalisme. L’Al-Maghrib i els pintors del segle XIX. “Revista de Catalunya” (Barcelona), núm. 222 (Novembre 2006), pàgs. 115-116.
  • Catàleg raonat dels ex-libris catalans de la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona. “Ex-Libris. Portaveu de l’Associació Catalana d’Exlibristes” (Barcelona), núm. 35 (2007), pàgs. 20-21.
  • Les “Cròniques d’Art” de Rafael Benet. “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1246 (29 Abril 2008), pàg. 87.  
  • Un nou picassòleg. “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1267 (23 Setembre 2008), pàg. 89. 
  • El plasticisme espiritual de Francesc Domingo, “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1272 (28 Octubre 2008), pàg. 89. 
  • "Mirmanda”. “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1277 (2 Desembre 2008), pàg. 89.
  • Els artistes catalans i les Biennals de Venècia, “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1307 (30 Juny 2009), pàg. 89.
  • Raquel Lacuesta, Xavier González Toran, Lluís Casals (fotografíes). Ponts de la provincia de Barcelona. Comunicacions i paisatge, Barcelona, Diputació, 2008. “Revista de Catalunya” (Barcelona), núm. 255 (Novembre 2009), pàgs. 111-112.
  • El catàleg de l’escultor Rebull, “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1432 (22 Novembre 2011), pàg. 73.
  • La exposición José María Sert en el Petit Palais de París. “Archivo Español de Arte” (Madrid), LXXXVI, 341 (Gener-Març 2012), pàgs. 83-84.
  • El que es deixa el gran llibre de Barrera sobre Cambó, “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1459 (29 Maig 2012), pàg. 57.
  • Noves publicacions d’art, “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1496 (12 Febrer 2013), pàg. 57.
  • El Modernisme perdut, “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1552 (11
    Març 2014), pàg. 62.
  • Els quaderns de Cirici Pellicer, “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1606 (24 Març 2015), pàg. 77.
  • Josep Pijoan, “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1623 (21 Juliol 2015), pàg. 80.
  • Josep Maria Cadena i els dibuixants del “Cu.Cut!”, “Revista de Catalunya” (Barcelona), 291 (Juliol/Setembre 2015), pàgs. 163-168.
  • Les cartes de l’escultor Enric Casanovas, “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1643 (8 Desembre 2015), pàg. 80.
  • Noblesa obliga. L’art de la casa a Barcelona (1730-1760) de Rosa M. Creixell Cabeza, “Acta/Artis” (Barcelona), núm. 3 (2015), pàgs. 149-150.
  • Núria Espert des de la història de l’art, “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1663 (26 Abril 2016), pàg. 88.
  • Hermenegildo Anglada-Camarasa. La disolución de las formas, [sobre un llibre de María Villalonga], “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 208 (Juny 2016), pàgs. 66-70.
  • Gauguin, Monfreid i el Rosselló, “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1675 (19 Juliol 2016), pàg. 80
  • El segon comte de Güell, “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1690 (1 Novembre 2016), pàg. 80.
  • La `Història de la pintura moderna´, de Rafael Benet, “Quaderns Rafael Benet” (Barcelona), núm. 34 (2016), pàgs. 1-13.
  • Joaquim Nadal i Farreras: Joan Subias Galter (1897-1984). Dues vides i una guerra, "Revista de Catalunya" (Barcelona), núm. 297, Gener/Març 2017, pàgs. 208-210.
  • Pere Romeu es fa viu, “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1709 (14 Marc 2017), pàg. 80.
  • Estampas artísticas, “Descubrir el Arte” (Madrid), núm. 221 (Juny 2017), p. 94. Sobre La imagen del artista, de Vicenç Furió, Universitat de Barcelona Edicions, Barcelona, 2017.
  • Fidel Aguilar, el meteorit fugaç, “El Temps” (València-Barcelona-Palma), núm. 1725 (4 Juliol 2017), pàg. 80.
  • Susana Vilches Crespo. Salón Vilches. Galerías de arte con historia, “Goya” (Madrid), 360 (VII-IX 2017), pàgs. 266-268.